Jak zostały przygotowane kostiumy najważniejszych postaci w filmie Quo vadis? Petroniusz jest w powieści Henryka Sienkiewicza arbitrem elegancji, wyrocznią w dziedzinie literatury, sztuki i obyczajów. Podobnie został przedstawiony w filmie. Jest ubrany na biało. Nosi nieskazitelnie czystą togę, która wyróżnia się spośród szat Rzymian spacerujących po Forum.
Toga była narodowym strojem obywatela Rzymu. Sporządzana z jednego kawałka materiału miała na ogół długość trzykrotnej wysokości człowieka i szerokość około 2 metrów. Układano ja wokół ciała tworząc drapowania i fałdy. Była to szata prosta, a zarazem uroczysta i dostojna. Na planie Quo vadis układano togę zgodnie ze starożytnymi zasadami. Kostiumografowie nauczyli się to robić uważnie oglądając układ szat na rzymskich posągach. Dla potrzeb filmu zakupiono tkaniny na togi tkane na ręcznych kronach w Tunezji.
Chrześcijanie noszą w filmie kostiumy jasnoszare. Chrześcijanie w czasach Nerona nie afiszowali się ze swoją wiarą i starali się nie wyróżniać. Jednak w filmie ta barwa pozwala widzom odróżnić chrześcijan od Rzymian. Kolor kostiumów chrześcijan ma także znaczenie kompozycyjne. Kiedy chrześcijanie pojawiają się na arenie ich kostiumy odróżniają się od piaskowego amfiteatru i szat znajdujących się na trybunach Rzymian. Kostiumy podkreślają także w Quo vadis różnice społeczne. Okazałe stroje Rzymian są, paradoksalnie, związane z upadkiem moralnym.
Ligia nosi w filmie proste szaty, które mają podkreślić jej niewinność i młodość. Ma także bardzo prostą fryzurę.
Kostium może informować w filmie Jerzego Kawalerowicza o przemianie wewnętrznej bohatera. Chilon Chilonides kiedy po raz pierwszy przychodzi do domu Petroniusza jest ubrany w łachmany. Po zdradzie chrześcijan awansuje społecznie. Nosi strój zamożnego Rzymianina i złoty pierścień, będący oznaką przynależności do wyższej klasy społecznej.
Kostium Nerona został przygotowany tak by tę postać charakteryzować. Razi ostrymi, kontrastowo zestawionymi barwami, które mówią o bogactwie cesarza, a zarazem o jego szaleństwie. Na igrzyskach ma szatę w kolorze jaskrawej, krwawej czerwieni. Tak dobrany kolor nawiązuje do krwi niewinnych ofiar i odpowiedzialności za śmierć chrześcijan. Kiedy Neron traci władzę informuje o tym jego prosta szata, skromniejsza niż kostiumy jego doradców i dworzan.
Seweryn Kusmierczyk